|
przegląd roweru
Przed wyruszeniem w trasę dobrze jest poświęcić kilka godzin na dokładny przegląd roweru.
Pozwoli to na wykrycie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części.
Nigdy nie należy robić tego w ostatnim momencie, może się zdarzyć że zapomnimy dokręcić jakiejś śrubki,
lub nowa część nie będzie chciała współgrać ze starymi.
Tak więc pamiętaj: przegląd, jazda próbna a dopiero potem w drogę!
Poniżej kilka podpunktów opisujących na co należy zwrócić uwagę podczas przeglądu roweru przed dłuższym wyjazdem:
- Po pierwsze wszystko trzeba dokładnie wyczyścić, najlepiej najpierw wodą pod umiarkowanym ciśnieniem i ogólnymi środkami czystości, potem
"psikaczem" w rodzaju WD-40 lub GT-85 który usunie stare smary, rdzę i inne oporne brudy. Łańcuch można umyć naftą lub benzyną.
- Sprawdzić luz w piastach (koło nie powinno ruszać się na boki), w razie potrzeby zlikwidować luzy.
- Posłuchać czy podczas kręcenia kołem nie słuchać przeskakiwania kulek, sprawdzić czy ośki kręcą się luźno i nie przeskakują.
Przeskakiwanie kulek i hałas dobiegający z piast może świadczyć o wyrobieniu się lub uszkodzeniu konusów.
- Sprawdzić zużycie łańcucha i trybów i ewentualnie wymienić. Po wymianie samego łańcucha należy dokładnie sprawdzić czy będzie on pasował do starych
zębatek. Najlepiej pojeździć z dużym naciskiem na pedały np. pod stromą górę lub na hamulcach.
- Sprawdzić naciąg szprych i ewentualnie wycentrować koła. W kole nie może być szprych wyraźnie luźnych lub znacznie mocniej naciągniętych.
Stopień naciągnięcia szprychy można oszacować po dźwięku jaki wydaje przy uderzeniu. Koła przed wyjazdem muszą być idealnie wycentrowane, bo po założeniu
bagażu zaczną pracować dużo bardziej.
- Zobaczyć czy obręcze nie są już za mocno wytarte hamulcami, czy gdzieś nie zaczynają pękać.
- Sprawdzić czy jakaś szprycha nie wyrywa dziurki w obręczy.
- Sprawdzić stan szprych przy wielotrybie - być może łańcuch spadł za wielotryb i je poszarpał.
- Ustawić hamulce. Sprawdzić zużycie klocków hamulcowych. Dobrze jest wyczyścić klocki używając papieru ściernego lub pilnika.
- Ustawić przerzutki.
- Jeżeli przerzutki lub hamulce chodzą ciężko zalecana jest wymiana pancerzy i linek.
- Sprawdzić luzy na sterach.
- Sprawdzić mocowanie bagażników - musi być sztywne, bagażnik nie może się kiwać na boki, dokręcić śruby trzymające bagażniki.
- Wymienić dętki na nowe szczególnie przed wyjazdem go gorących krajów. Podczas mojego wyjazdu do wszystkie łatki poodklejały nam się
już po drodze z lotniska do miasta. (New Delhi, 46 stopni w cieniu).
- Sprawdzić stan opon - zużycie bieżnika i stan bocznych ścianek.
- Sprawdzić stan baterii w światłach, ewentualnie wymienić.
- Sprawdzić stan nosków (czy są dobrze dokręcone do pedałów, ewentualnie dać podkładki jeśli otwory się wyrobiły) i pasków (czy nie są przetarte)
- Wszystko bardzo dokładnie ostukać, opukać.
- Nasmarować łańcuch.
Teraz można jechać...
|