Strona G��wna
Szukaj:   
abc     o nas     login
Wzmocnij POWER - wyjd¼ na rower

Jeśli podoba Ci się ta strona, zagłosuj na nas.

Wyprawy Rowerowe

centrownica


Prosta centrownica do wykonania w warunkach domowych. Nie jest to może szczyt techniki ale koła centrować można bez problemu i efekty tego będą dużo lepsze niż na rowerze. Wykonanie zajmuje 2 godziny + czas na wyschnięcie kleju.

materiały Potrzebne materiały:
1. stary widelec z roweru typu romet. Musi się w nim mieścić koło do centrowania (bez opony) 2. kawałek grubej deski o wymiarach np. 200x300x40 (większy niż na zdjęciu), 3. blaszka aluminiowa np. 100x15x2 4. dwa blachowkręty: "większy" np. 50x5 i "mniejszy" np. 15x3 5. dwie podkładki (na mniejszy blachowkręt) 6. klej poxpol lub distal lub inny żywicopodobny.
Chyba nie dużo tego.
narzędzia Potrzebne narzędzia:
1. wiertarka 2. wiertła o grubościach o 0.5 mm mniejszych niż grubości blachowkrętów i wiertło o grubości o 0.5 większej niż grubość większego blachowkręta 3. punktak (czyli kawałek stalowego szpikulca - czerwony na zdjęciu) 4. ołówek 5. młotek 6. okrągły pilnik do metalu 7. Nożyczki do blachy 8. przydatna będzie wyrzynarka do otworów w drewnie
Najpierw trzeba nieco rozpiłować uchwyty na koło. Romet w swych rowerach stosował 8 mm ośki, a wszystkie współczesne rowery mają co najmniej 10 mm. Aby mieściło się także tylne koło rozginamy trochę widelec.
Następnie wsadzamy koło (musi dobrze leżeć w uchwytach) i zaznaczamy punkt na wysokości felgi. Może być ich kilka jeśli mamy koła o różnych rozmiarach. W zaznaczonym miejscu wiercimy otwór wiertłem cieńszym o około 0.5 mm od grubszego blachowkręta. Goleń widelca jest rurką - należy przewiercić obie ścianki. Zmieniamy wiertło na grubsze i rozwiecamy ZEWNĘTRZNĄ ściankę, tak aby blachowkręt swobodnie wchodził do środka. Wkręcamy go trochę "na siłę" w WEWNĘTRZNĄ ściankę.
Blaszkę przycinamy tak aby jedna strona była zaokrąglona i w jej środku wiercimy dziurę "średnim" wiertłem. Wiercimy też najmniejszym wiertłem otwór w goleni widelca trochę poniżej brzegu felgi. Całość skręcamy tak aby uzyskać efekt podobny na zdjęciu. Między blaszkę a widelec wkładamy podkładki i niedokręcamy zbyt mocno żeby można było blaszkę przekręcać. Będzie służyła do centrowania pionowego. Duży blachowkręt służy do centrowania poziomego. Blachowkręt ma zwykle ostry koniec więc warto go spiłować aby nie ranił felgi.
Czas na zrobienie podstawy. Zaznaczamy obrys rury sterowej na środku deski...
... i wiercimy otwory na wylot, wewnątrz zaznaczonego kółka. Następnie uderzeniem młotka wybijamy środek, tak aby powstał otwór w który da się wsunąć rurę sterową widelca. Być może trzeba będzie rozpiłować otwór okrągłym pilnikiem (Posiadacze wyrzynarki mogą sobie to kółko wyciąć). Następnie mocujemy trwało widelec do deski przy pomocy kleju.
Gotowa centrownica
Całość ma wyglądać tak jak tu. Aby wyładnić urządzenie można je pomalować na jakiś kolor. Do spodniej strony deski warto przykręcić (lub przykleić) gumowe nóżki np. ze starej dętki.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.
strona główna |  index

0.03225 sek.  optima cennik