Strona G��wna
Szukaj:   
abc     o nas     login
Wzmocnij POWER - wyjd¼ na rower
z powrotem strona główna do góry

rower wyprawowy

Jest to w zasadzie najważniejsza (na ogół też najdroższa) część roweru, najlepiej świadcząca o jego jakości. Jeżeli masz zamiar kupować rower na nią właśnie zwróć szczegółną uwagę. Pozostały osprzęt możesz łatwo wymienić na nowy (lepszy), natomiast na jednej ramie przejeżdżasz wiele tysięcy kilometrów. Musisz dokładnie wiedzieć jakiej potrzebujesz ramy rowerowej. Istotny jest rozmiar i materiał z jakiego jest wykonana. Nie warto przy tym specjalnie oszczędzać. W sprawie wielkości zalecenie jest następujące: rama może być o rozmiar większa niż do zastosowań górskich. Nie może być przy tym takiej sytuacji, że stojąc "okrakiem" nad rowerem górna rura głównego trójkąta wbija się w krocze. Powinien być tam niewielki prześwit (w rowerach górskich powinna mieścić się dłoń). Jest to chyba najważniejsze kryterium przy doborze wielkości ramy. Należy przy tym podkreślić, że mniejsza rama jest zwykle lżejsza. Warto też zwrócić uwagę na otwory do mocowania bagażnika oraz bidonów. Należy się liczyć iż rama bez odpowiednich otworów będzie wymagała wykonania obejm lub innych elementów mocujących bagażnik.

Innym ważnym czynnikiem jest odległość między siodłem a kierownicą. Odległość tą jest dość trudno korygować, bo zwykle jedynym sposobem jest wymiana mostka kierownicy. Za długi mostek spowoduje zbyt leżącą pozycję na rowerze i w konsekwencji nadmierne zmęczenie nadgarstków oraz szyi od zadzierania głowy do góry.

Natomiast z materiałem jest znacznie więcej możliwości. Jeżeli zdecydujesz się na ramę stalową, zwróć uwagę aby była z tak zwanej stali chromowo-molibdenowej (Cr-Mo) na rurkach wyprodukowanych przez jedną ze znanych firm (np. TANGE, REYNOLDS, COLUMBUS itp). Jest to ważne. Ramy z "rur wodociągowych" nie nadają się. Zbytnio także nie polecam materiału zwanego Hi-Ten. Jest to stal precyzyjna, wysokowęglowa z domieszką manganu, niestety dość ciężka. Natomiast wielkim atutem takich ram jest ich niska cena. Należy także uważać na ramy wykonane częściowo ze stali Cr-Mo a częściowo ze stali np. Hi-Ten. a reklamowane przez niektóre znane firmy jako Cr-Mo. Najpewniejszą lokatą kapitału będzie jednak zakup ramy wykonanej w 100% z Cr-Mo.

Można także zdecydować się na zakup ramy aluminiowej jednak w tym przypadku cena będzie nieco wyższa. Aluminiowe ramy są lżejsze i sztywniejsze od stalowych. Ta ostatnia cecha wpływa negatywnie na komfort jazdy dlatego konieczne jest posiadanie w takim przypadku widelca amortyzowanego.

Ostatnio modne stały się rowery w pełni amortyzowane tzw full suspension. Niestety nie wszystkie rozwiązania ram nadają się na rower przygotowywany do dalekich podróży. Istnieją w zasadzie 2 podstawowe rodzaje:

  • jednozawiasowe - główny trójkąt ramy zwykle zastąpiony jest kształtem typu Y, tylny - jako wahacz przmocowany w jednym punkcie w okolicach suportu.
    System ten praktycznie nie nadaje się do zamocowania bagażnika i obciążenia sakwami. Łożysko mocujące wahacz błyskawicznie dostanie luzów, a cała konstrukcja będzie się wyginać aż do zniszczenia.
  • wielozawiasowe - pracujące na zasadzie równoległoboku.
    Oczywiście będą kłopoty z zamocowaniem bagażnika i błotników ale jest to zwykle wykonalne i nie związane z późniejszymi kłopotami.

Jeżeli jednak nie masz wprawy (lub warunków) w robieniu obejm z blachy aluminiowej odradzam zakup roweru w pełni amortyzowanego.

 widelec

Ogólne zasady jak przy ramie. Najlepszy będzie ze stali chromowo-molibdenowej, bo tłumi drgania. Jeszcze lepszy amortyzowany. Ma to kilka zalet : gdy wpadniesz w dziurę są mniejsze szanse zniszczenia koła i roweru, przyjemniej jest jechać, ręce się mniej męczą. Amortyzator niskiej klasy może mieć także wady. Najpoważniejszą z nich jest tzw pompowanie, czego skutkiem są duże straty energii. W takim przypadku trzeba "utwardzić" amorka. Standardowym problemem widelca wyprawowego jest brak otworów do mocowania bagażnika typu low-rider. W takim przypadku niestety trzeba będzie pokombinować z obejmami.

 osprzęt

Praktycznie każdy osprzęt nadaje się do naszych zastosowań. Jednak zdecydowanie polecam grupy firmy Shimano (lub odpowiedniki jakościowe innych firm np. Sachs,itp) od STX-RC do XT włącznie. Niemniej jednak przez długi czas jeździłem na najtańszych komponentach SIS oraz NoName i przy odrobinie cierpliwości dawało się to z grubsza wyregulować. Tylne piasty niższych grup z wielotrybem kasetowym mają bardzo słaby bęben. Po prostu pękają, albo wyrabiają się im ząbki.

 hamulce

Powinny działać dobrze przy deszczowej pogodzie, zjazdy w deszczu po górskich serpentynach na obładowanym rowerze z prędkościami rzędu 60 km/h .... no właśnie Koniecznie muszą być sprawne i bardzo dobrze wyregulowane.

 koła

Sprawa z kołami wygląda aktualnie nieźle. Obręcze stalowe nareszcie przeszły do historii i powoli się o nich zapomina. Aluminiowe natomiast znacznie poprawiły swoją jakość i prezentują bardzo dobre parametry. Oczywiście mówimy tu o solidnych podwójnych nitowanych obręczach. Pojedyńcze tanie felgi aluminiowe są bardzo słabe i koło szybko się decentruje. Szprychy powinny być ze stali nierdzewnej. Zwykłe często pękają i robią się szybko bardzo brzydkie. Piasty należą do tzw. osprzętu o którym to już mówiliśmy. Ostatnim elementem jest ogumienie. Osobiście jeżdżę na krajowych oponach z `Dębicy`. Są nienajgorsze a przy tym tanie. Niestety sporo ważą. Na jednej parze da się przejechać około 8000 km. Z uwagi na to, że większość trasy pokonujemy zwykle po drogach asfaltowych, warto się zaopatrzyć w opony zwane `slicsy`. Nie mają one praktycznie wcale bieżnika na czołowej części co znacznie zmniejsza opory ruchu. Jeśli chodzi o dętki to Dębica w zupełności wystarczy.

 siodło

Koniecznie musi być wygodne i solidne. Jest to element który ma stały "kontakt" z wrażliwą częścią rowrzysty przez cały czas spędzany na rowerze. Zły dobór siodełka może zepsuć całą przyjemność wyprawy lub uniemożliwić jazdę.

 kierownica

Kierownica także musi być wygodna, bardzo wytrzymała i mieć możliwość różnego ustawienia rąk, które czasami lubią drętwieć w nadgarstkach. Warto gdy ma rogi. Pozwalają na długich podjazdach lepiej dociążyć przód roweru. Polecam bardzo model TranzX z regulacja w dwóch płaszczyznach

 pozostałe elementy

Resztę roweru trzeba dobrać do idywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Linki i pancerzyki też nie muszą być najdroższe byle dobrze spełniały swoją funkcję. Polecam z wkładką teflonową.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.
strona główna |  index

0.02098 sek.  optima cennik