|
|
Jak znaleźć sponsoraNie myśl, że znajdziesz tu informacje, jak za darmo zorganizować sobie rowerowe wakacje. Ale jeżeli, masz pomysły i marzysz o dalekich podróżach, a na przeszkodzie stoi brak środków na realizację Twoich marzeñ, przeczytaj poniższy tekst. Na pewno przybliży Ci temat sponsoringu, a być może wesprze w poszukiwaniach. Prawda jest taka, że wszystko można załatwić, tylko często ilość energii i czasu jaką poświęcamy jest nieproporcjonalna do załatwionej sprawy i korzyści. Musisz jednak uzbroić się w cierpliwość i przygotować na duży wysiłek, bo poszukiwanie pieniędzy na podróż życia jest już jak wyprawa w dalekie i najczęściej nieznane strony. Żeby pozyskać sponsora trzeba pozbyć się schematów, działać często na przekór wszystkim i wszystkiemu, a przede wszystkim wykazać się kreatywnym myśleniem. Potrzebna jest również duża determinacja i ogromna wiara w sens naszego przedsięwzięcia. Jeżeli wybieracie się w kilka osób możecie podzielić się zadaniami. A więc do dzieła! Sytuacja wygląda następująco. My mamy czas, energię, pomysły oraz chęci do działania, sponsor chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów i zadbać o swój wizerunek. Opowieści, kiedy firma X dała rower, a firma Y zapewniła resztę potrzebnego sprzętu i ktoś sobie pojechał na koniec świata, nie wydając ani złotówki z własnej kieszeni, należy między bajki włożyć. Takie rzeczy się nie zdarzają. Proporcje, kiedy do 50% kosztów wyprawy pokrywają sponsorzy, wydają się właściwe i na więcej bym się nie nastawiał. Oznacza to, że musimy dysponować również własnymi środkami. Pamiętajmy, że sponsoring to nie tylko pieniądze, ale wszelkiego typu pomoc rzeczowa, a nawet organizacyjna. Ogólną zasadą w poszukiwaniu sponsora jest skupianie się raczej na firmach średniej wielkości (zdarzają się od tej zasady wyjątki). W małych firmach, choć łatwo o rozmowę z szefem, to zwykle nie ma odpowiednich funduszy na promocję. Z kolei duże firmy, które stać na potrzebne nam wsparcie, najczęściej nie są zainteresowane tego typu działaniami, a ich rozdmuchana biurokracja często wręcz uniemożliwia dotarcie do decyzyjnych osób. Żeby wiedzieć, gdzie warto się udać, trzeba po prostu śledzić, co się dzieje aktualnie na rynku, tzn. jakie nowe produkty są wprowadzane na rynek, które firmy dopiero budują swoją markę i jakie mogą być potencjalnie zainteresowane nietypową promocją na naszym bądź obcym rynku. Drugą ważną zasadą jest, aby nie mówić nigdy o pieniądzach na pierwszym spotkaniu. Należy mówić tylko i wyłącznie o korzyściach, jakie możecie zagwarantować sponsorowi, o celach planowanej wyprawy i o tym jak to wspaniale podróżować na rowerze. Oto pięć kroków do pozyskania sponsora:
| Pierwszy krok Start |
To, od czego trzeba zacząć, to sprecyzowanie wyraźnego pomysłu na wyprawę oraz określenie celów wyjazdu. | Drugi krok Wyprawowy marketing |Dobrym i sprawdzonym sposobem jest przygotowanie prezentacji (jak w biznesie), w której przede wszystkim w skondensowanej formie powinny się znaleźć wszystkie informacje na temat planowanej wyprawy. | Trzeci krok Organizacje patronackie i stowarzyszenia |W momencie kiedy naszą wyprawę sygnuje jakaś struktura organizacyjno-prawna (np. stowarzyszenie studenckie, gmina, urząd miejski, klub), stajemy się bardziej wiarygodni dla potencjalnego sponsora | Czwarty krok Media |Ostatnim zadaniem zamykającym przygotowania, jest znalezienie patrona medialnego. Prawda jest taka, że aby zainteresować naszym przedsięwzięciem poważne media, pomysł wyprawy musi mieć w sobie spory potencjał medialny. | Piąty krok Szukamy sponsora |Dopiero mając przygotowane zaplecze w postaci umów bądź zapewnieñ, że nasze materiały z wyprawy wraz z informacjami o sponsorze pojawią się w mediach oraz wsparcie organizacji lub stowarzyszenia, rozpoczynamy zasadniczą walkę o naszego sponsora. Droga do znalezienia sponsora jest pracowita i długa. Czym wcześniej zaczniemy działać, tym lepiej. Okres jednego roku wydaje się właściwym czasem na organizację wyprawy i poszukiwanie sponsora przy jednoczesnym nie zaniedbywaniu swoich codziennych obowiązków. Zwykle pomysły na dalekie wyprawy nie rodzą się w ciągu jednego wieczoru, tylko dojrzewają w nas i krystalizują się przez dłuższy okres czasu. Budżety reklamowe w większych firmach i wydatki na reklamę są planowane pod koniec roku, a to oznacza, że do tej pory powinniśmy mieć za sobą pierwsze 3 kroki. Zanim zdecydujecie się na poszukiwanie sponsorów Waszej wyprawy, zastanówcie się jeszcze nad jednym aspektem. Wyjazd mocno sponsorowany ma zupełnie inny charakter, niż podróżowanie za własne pieniądze, bez zobowiązañ. Ciśnienie na osiągnięcie celów wyprawy za wszelką cenę, może zepsuć najlepszą przygodę. Zachowajmy odpowiednie proporcje. Choć to kuszące, nie bierzmy zbyt wielu zobowiązañ na swoje barki, z których nie będziemy potem w stanie wywiązać się. Pamiętajmy o starym porzekadle, które mówi, że sukces ma wielu ojców, a porażka tylko jedną matkę. Jeżeli jesteś zainteresowany aby Koło Roweru objęło patronat medialny nad Twoją wyprawą wyślij do nas e-mail. (Uwaga: jeśli nie dostaniesz odpowiedzi przez tydzieñ wyślij jeszcze raz!) Na niniejszy tekst złożyły się moje doświadczenia i przyjaciół związane z przygotowaniem kilku wyjazdów oraz własne zawodowe doświadczenia zdobyte w pracy w reklamie.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz. strona główna | index |