|
|
Rowerowy piorunochronFragment książki prof. dr inż. Stanisława Szpora "Jak ustrzec się pioruna"Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 1971 Wesołe to, zwłaszcza fragment o wybuchach pod oponami. Podobno prof. Szpor pisał tę książkę na emeryturze, miał więc dużo czasu i to tłumaczyłoby jego "pomysłowość". :-) 22. Rowery i motocykle Człowiek na rowerze lub motocyklu może zostać zabity przez piorun. Szczególnie jego głowa jest wystawiona na uderzenie. Jednakże niezbyt wysoka pozycja głowy i efekt osłonowy pobliskich drzew, budynków i przewodów napowietrznych czyni trafienie głowy przez piorun mało prawdopodobnym. Można łatwo zrealizować dobrą ochronę odgromową przymocowując z przodu albo z tyłu ramy roweru lub motocykla zagięty pręt odgromowy, który wystaje nad głową, jak to pokazano na rys. 27 lub 28. Prąd piorunowy płynie od tego pręta przez ramę i koła. Przechodzi on do ziemi poprzez iskry na oponach. Efekty wybuchowe mogą występować w ziemi pod kołami, a w ich wyniku jadący może się przewrócić. Duże niebezpieczeñstwo grozi człowiekowi stojącemu koło roweru lub motocykla i trzymającemu swój pojazd zaopatrzony w piorunochron. Część prądu piorunowego odgałęzi się bowiem przez człowieka do jego stóp i ziemi. W tych warunkach (na stojąco) piorunochron może nawet zwiększać niebezpieczeñstwo, jeżeli sięga wyżej niż głowa stojącego.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz. strona główna | index |