Strona G��wna
Szukaj:   
abc     o nas     login
Wzmocnij POWER - wyjd¼ na rower

Jeśli podoba Ci się ta strona, zagłosuj na nas.

Wyprawy Rowerowe
z powrotem strona główna do góry

kupą - czyli kilka słów o jeździe w grupie

Bezpośrednim impulsem do napisania tego tekstu była spora liczba uczestników RWM 2002 oraz bardzo silny wiatr, który skutecznie utrudniał jazdę na tejże sympatycznej wycieczce. Ale do rzeczy. Dlaczego warto jechać kolarskim szykiem?

Jak wiadomo na rowerzystę jadącego rowerem działa kilka sił. Jedną z nich [najistotniejszą] jest opór powietrza. W czasie jazdy przy bezwietrznej pogodzie i na płaskim terenie opór powietrza ma zasadniczy wpływ na wielkość rozwijanej prędkości. Przy prędkości 30 km/h opory te stanowią 80% całkowitych oporów jazdy. Dla turysty poruszającego się obciążonym rowerem oczywiście nie prędkość jest najistotniejsza, ale zużycie energii na pokonanie owego oporu powietrza. Rowerzysta jadąc na rowerze pozostawia za sobą "ślad" w postaci rozdzielonego strumienia powietrza. Na jadącego rowerem działają dwa typy oporów, tj. opór ciśnienia, i opór tarcia o powierzchnie czołową do kierunku wiatru. Opór ciśnienia zachodzi przy przecinaniu słupa powietrza przez przesuwający się kontur rowerzysty w czasie jazdy. Wówczas ciśnienie zmniejsza się w tylnej płaszczyźnie konturu i jest ono mniejsze niż w płaszczyźnie przedniej. Opory tarcia o powierzchnię są efektem gęstości powietrza, a widocznym działaniem tego typu oporu jest marszczenie czy powiewanie części ubrania w czasie jazdy. Oczywistym przykładem efektu ciągu powietrza jest jazda rowerowym tandemem. Tandem porusza się o około 10% szybciej od normalnego roweru i zużywa o 20% mniej energii w warunkach porównywalnych.

Jadąc w grupie rowerzysta powinien umieć wykorzystać ciąg strumienia powietrza za prowadzącym. Wydatkowanie energii przy umiejętnym stylu jazdy jest wówczas około 30% mniejsze od rowerzysty jadącego na prowadzeniu. O ile na niedzielnej wycieczce nie jest istotne jak gospodarujemy swoją energią, o tyle ma to duże znaczenie przy pokonywaniu dłuższych dziennych odcinków 100-150 km, na kilkudniowych wyjazdach, zwłaszcza przy silnych wiatrach przeciwnych bądź bocznych.

Aby sprawnie i bezpiecznie poruszać się w grupie, musimy posiadać umiejętności techniczne, które nabywamy jeżdżąc rowerem. Wymaga to pewnego wysiłku i koncentracji. Należy pamiętać o tym, iż bezpieczeństwo w grupie zależy od każdego z uczestników. Stała prędkość, przewidywalność toru jazdy, wiedza o swoim miejscu w grupie, zaufanie do jadących przed nami, to podstawa jazdy w szyku kolarskim przez "niekolarzy". Dlatego taka jazda sprawdza się wśród znajomych, z którymi trochę kilometrów już przejechaliśmy.

Co prawda ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. (Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1997 r.) w ustępie 3 punkt 1 wyraźnie mówi: Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, myślę jednak, że poruszając się bocznymi drogami, gdzie ruch samochodowy jest znikomy, nikt nas nie będzie ścigał a my przy zachowaniu uwagi, bezpiecznie i szybciej dotrzemy do celu.

Kolumna pojedyncza
     Jest to szyk w którym rowerzyści jadą za drugim w minimalnych odstępach po tym samym torze ruchu. Jest to w zasadzie jedyny szyk zgodny z przepisami o ruchu drogowym. Sprawdza się, na drogach o dużym natężeniu ruchu i przy silnych przeciwnych wiatrach "prosto w twarz".
Kolumna dwójkowa
     Jest to szyk, w którym rowerzyści jadą w dwóch kolumnach równoległych, tworząc pary, które jadą po tym samym torze ruchu. Jest to dobry szyk dla dużych grup, które mogą go stosować w celu uniknięcia zbytniego rozciągania grupy. Kolumny dwójkowej nie należy stosować przy silnych bocznych wiatrach, które dezorganizują ustawienie w kolumnie. Jest to bardzo przyjemny szyk do długich rozmów.
Wachlarz pojedynczy
     Jest to szyk, w którym rowerzyści są ustawieni w zależności od kierunku wiatru, wykorzystując przestrzeń zmniejszonego oporu powietrza, jaka występuje za prowadzącym. Ustawienie wachlarza jest zależne od prędkości jadących i kierunku wiatru. Takie ustawienie rowerzystów umożliwia znaczne zmniejszenie oporów jazdy i rozwijanie większych prędkości.
Wachlarz podwójny
     Jest to szyk, w którym rowerzyści są ustawieni podobnie jak w wachlarzu pojedynczym w zależności od kierunku wiatru występującego w czasie jazdy. Jadąc za prowadzącym wykorzystujemy przestrzeń zmniejszonego oporu powietrza. Ustawienie wachlarza jest zależne od prędkości jadących i kierunku wiatru. Takie ustawienie rowerzystów umożliwia rozwijanie znacznych prędkości w przypadku silnego bocznego wiatru i jest bardzo ekonomiczną formą jazdy rowerzystów. Jazda wachlarzem podwójnym wymaga doskonałego opanowania jazdy rowerem.
Jazda rojem
     Jest to szyk w którym rowerzyści jadą w grupie po dowolnie wybranym torze ruchu. Szyk ten może być stosowany przy małych prędkościach. Daje dużą swobodę jazdy w grupie [kwitną kontakty towarzyskie] i nie wymaga specjalnej koncentracji.

Na rysunkach pokazano w jaki sposób dokonuje się zmian prowadzącego. Oczywiście w grupie turystycznej, gdzie nikt się z nikim nie ściga, a chodzi tylko o ekonomiczną formę jazdy rowerem, nie ma to większego znaczenia. Szyk w takiej grupie jest najczęściej stały i zwykle prowadzącym jest kierownik wycieczki bądź najsilniejsi uczestnicy.

Jak widać z powyższego, jazda w szyku pozwala na efektywne gospodarowanie energią poszczególnych rowerzystów oraz umożliwia pomoc słabszym uczestnikom wycieczki. Zdyscyplinowana grupa jest w stanie poruszać się z dużo wyższą średnią prędkością, co bezpośrednio przekłada się na dzienny dystans lub "zaoszczędzony" czas, który można przeznaczyć np. na zwiedzanie. Innym bardzo ważnym argumentem za jazdą w szyku są "korzyści psychologiczne", o których warto pamiętać. Obecność innych współuczestników wyjazdu w naszym własnym zmaganiu ze zmęczeniem i wysiłkiem, poczucie bycia w grupie, współpraca z nią, rozmowa wpływa bardzo dobrze na samopoczucie wszystkich, zwłaszcza tych którzy nie czują się silni lub przechodzą właśnie kryzys.

opracowano na podstawie informacji Polskiego Związku Kolarskiego

Skomentuj >>

Dziwne~Wojtek194
Czytam komentarze i nie dowierzam, że jakieś negatywne emocje ten artykół wzbudza. Dla mnie stronka jest rewelacyjna, w sumie dzięki wskazówkom  ... [dalej]2010-02-09 11:24
opory..~endrius44
Rozwijając teorię - jeszcze lepszy niż tandem w zmaganiu się z oporami powietrza jest rower czteroosobowy.. Mój "Starszy" w latach 80-t ... [dalej]2009-05-06 13:02
szosa~muody
jak sie to ma do ruchu drogowego? szczerze mówiąc jadąc szosą samotnie zdarzają mi się awantury z przytempawymi kierowcami. Na dobrą sprawę do ... [dalej]2009-01-14 18:31
beznadziejne komentarze~rudy
Bardzo konstruktywne komentarze ;) gratuluje poziomu komentującym. Artykuł ciekawy, dający podstawy efektywnej jazdy w grupie. 2008-06-08 22:42
ok~Serkowy013
a czego wogóle oczekiwaloście. text dobry a zamiast komentować, dajcie włąsny tekst, taki który zadowoli wszyskich, powodzenia2008-04-22 12:15
nudy~aaaahhhhhhhhhaaaaaa
dajcie więcej obrazków2007-10-15 16:05
pozdro~???
pozdrowienia dla sroki i janika....!!!2006-05-30 11:17
Beznadziejne~Karolina
to jest beznadziejne!!!!!!!! A szczególnie te ludziki!!!!!!2006-05-30 11:15
hmm....głupie~kamilka
Nie ma tutaj tego co bym chciała...jednym słowem beznadzieja!!! wezcie cos z tym zrobcie bo tutaj nic nie ma!!!!!!!!!!!!!! narazie tepaki2006-05-30 11:14
spoko~gangrena
spoko wszystko a szczególnie obrazki2006-03-24 15:23
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.
strona główna |  index

0.02859 sek.  optima cennik