Strona G��wna
Szukaj:   
abc     o nas     login
Wzmocnij POWER - wyjd¼ na rower
z powrotem strona główna do góry

W co się zapakować

Wyjazdy na których wieziemy cały swój dobytek ze sobą, mają wspaniały, przygodowy klimat. Cieszymy się z wolności i niezależności, jaką daje rower, oraz z ciekawością odkrywamy to, co kryje się za następnym zakrętem szlaku. Towarzystwo samochodu, choć może i praktyczne, niestety brutalnie odziera nas z tych przeżyć. Tak naprawdę liczba rzeczy niezbędnych jakie należy ze sobą zabrać na wyprawę, nie jest znowu aż taka wielka.

Ogólnie można rzec, że zasadą jest takie rozmieszczenie bagażu na rowerze, aby jego środek ciężkości był jak najniżej. Właśnie takie ułożenie bagażu, poprawia właściwości układu rower - rowerzysta. Do wyboru mamy następujące możliwości:

Plecak

Na wielodniowych wyprawach plecak do transportu bagażu zdecydowanie odpada. Jest niewygodny, uniemożliwia oglądanie się, pocą się plecy, męczą się ręce i kręgosłup Dodatkowo bagaż znajduje się bardzo wysoko co utrudnia jazdę. Zresztą jak ktoś nie wierzy, to niech zapakuje na plecy ze 20 kg i posiedzi chwilę na rowerowym siodełku. Plecak zdaje egzamin tylko jako alternatywa w bardzo trudnym terenie lub jako podręczny bagaż (max. do 5 kg). Jego niewątpliwą zaletą jest natomiast fakt, że nie wymaga żadnego dodatkowego przygotowania roweru i jest uniwersalny.

Przyczepka

Jeżeli planujemy długie trasy głównie drogami utwardzonymi, warto rozważyć zakup przyczepki bagażowej, najlepiej jednokołowej. Taka przyczepka umożliwia zabranie znacznie większej ilości bagażu niż sakwy. Poza tym dobra konstrukcja zapewnia stabilniejszy układ rower - przyczepka, spowodowany najniższym z możliwych położeniem środka ciężkości. Inne zalety przyczepki to: zmniejszenie oporów aerodynamicznych, zwiększenie żywotność tylnego koła roweru, które i bez sakw często okazuje się być przeciążone. Ostatnią pożądaną cechą, jest również zmniejszona tendencja przedniego koła do odrywania się od gruntu na stromych podjazdach.

Przyczepki dwukołowe, choć stabilniejsze, nie zdają egzaminu w turystyce z powodu większych oporów toczenia oraz dużej wagi. Wadą przyczepek jest zwiększenie masy o kilka dodatkowych kilogramów oraz wysoka cena.

Sakwy

To najpopularniejsze rozwiązanie w rowerowej turystyce. Sakwy czyli inaczej wory. Mocuje się je po obu stronach bagażnika i wypełnia wszelakimi gratami.

Jak się pakować

Pełny wyprawowy ekwipunek z jedzeniem na pierwszych kilka dni to ok. 25 kg. Jeżeli waga bagażu przekracza 25 kg to sygnał, że coś jest nie tak. Wyjątkiem od tej zasady są takie wyprawy, na które zabieramy duże ilości prowiantu na wiele dni, lub dodatkowy sprzęt np. do wspinaczki.

Przekonanie iż sakwy muszą być równomiernie, symetrycznie obciążone żeby dało się w ogóle jechać są mocno przesadzone. Owszem należy starać się rozłożyć równomiernie ciężar bagażu ale bez przesady. W zasadzie czego byśmy nie wrzucili z naszego ekwipunku do sakwy, to i tak ich waga będzie zbliżona. Osobiście bardzo często jeżdżę z jedną sakwą, często wypchaną na maksa i nie zauważyłem problemu z pogorszonym komfortem jazdy. Natomiast rzeczywistym problem jest sprawne odnajdywanie potrzebnych przedmiotów, które akurat pilnie potrzebne zwykle znajdują się „w drugiej sakwie”. Jedynym sposobem jest utrzymywanie stałego podziału rzeczy w sakwach. Rzeczy których nie należy chować zbyt głęboko i powinny być szybko dostępne w czasie jazdy to: dokumenty, pieniądze, kurtka przeciwdeszczowa, bluza polarowa, scyzoryk narzędziowy z zapasową dętką, latarka, Dobrym pomysłem jest pakowanie wszystkiego w worki foliowe, które zabezpieczają przed wilgocią i brudem (na biwaku przy wypakowywaniu) oraz dodatkowo ułatwia segregację rzeczy (np. brudnych ciuchów od czystych).

Jakie sakwy wybrać?

To, jakie sakwy zamierzamy wybrać zależy od tego, na jaki rodzaj podróżowania się nastawiamy. Czy planujemy wielodniowe podróże rowerowe, czy tylko sporadyczne wyjazdy najwyżej kilkudniowe. Z tego powodu dostępne modele podzieliłbym na dwie podstawowe grupy ułatwiające wybór: profesjonalne i amatorskie.

  • Sakwy profesjonalne

    Służą do wielodniowych podróży. Są całkowicie wodoodporne, posiadają solidne systemy mocowañ, (wygodne przy zdejmowaniu i zakładaniu) jak również zabezpieczenia przed przypadkowym wypięciem. Rozpoznamy je po rolowanym zamknięciu i najprostszej (jednokomorowej) konstrukcji. Za ich wysokie parametry i dopracowane rozwiązania musimy jednak słono zapłacić.

  • Sakwy amatorskie

    To konstrukcje przeznaczone dla weekendowych podróżników. Wykonane są z tañszych materiałów, często nie impregnowanych i najczęściej przepuszczających wodę oraz słabszych mechanicznie. Ich systemy mocowañ są niewygodne, a czasem wręcz upierdliwe. Rozpoznamy je po suwakach i dużej ilości kieszeni. Ich niewątpliwym atutem jest dużo niższa cena.

Parametry

Wybierając sakwy należy zwrócić uwagę na następujące parametry:

  • Wytrzymałość mechaniczna

    Ogólnie można powiedzieć, że sakwy powinny być uszyte z wytrzymałego materiału, którego nie można łatwo rozedrzeć. Jadąc rowerem zawsze gdzieś można o coś zahaczyć, np. o wystający głaz lub zgubić sakwę na wyboju. Najlepszym takim materiałem jest Cordura, ale są też inne, tañsze tkaniny, jednak o gorszych parametrach.

    Porównanie wytrzymałości Cordury ® z innymi tkaninami używanymi do produkcji sakw.

    Cordura po 3000 cykli Nylon po 1000 cykli Bawełna po 700 cyklach Poliester po 700 cyklach

    Tkaniny poddane zostały Zmodyfikowanemu Testowi Wyzenbeck. Zużycie tkaniny pod wpływem papieru ściernego, mierzone w cyklach.
    Copyright by DuPont www.cordura.com

  • Wodoodporność

    Jest zawsze cechą bardzo pożądaną. Materiał aby uzyskał właściwości wodoodporne, powlekany jest specjalną apreturą, która zatyka „oczka” materiału. Miejsca łączenia tkaniny powinny być starannie wykoñczone, najlepiej poprzez precyzyjne zgrzewanie paneli, które zapewnia całkowitą wodoodporność łączenia. Szwy, jeżeli już występują, powinny być podwójne, wykoñczone na gorąco i dodatkowo zabezpieczone taśmą wodoodporną. Ale uwaga! To, że sakwy uszyte są z wodoodpornej tkaniny odpowiednio połączonej nie oznacza jeszcze, że mamy nieprzemakalne sakwy. O tym czy naszym sakwom nie zagrozi woda, decyduje obok impregnacji system ich zamykania. Sakwy zawierające suwaki są od razu podejrzane, jako że te przepuszczają wodę oraz uwielbiają się zacinać i rozłazić. Stuprocentową pewność daje wyłącznie rolowane zamknięcie znane z worków żeglarskich. Najlepszym testem, aby przekonać się, czy nasze nowo kupione sakwy są w pełni wodoodporne, jest zanurzenie ich w wodzie lub napełnienie wodą. Jedynym mankamentem sakw wodoodpornych jest ich dużo wyższa cena.

  • System mocowania

    Trzecim ważnym parametrem decydującym o jakości sakw jest dobre, przemyślane mocowanie sakwy do bagażnika. Dobre, oznacza solidny, pewny zaczep w górnej części sakwy oraz drugi zaczep, kontrujący u dołu, który nie będzie powodował kiwania się bagażu na boki.

    Haki powinny być wytrzymałe. Najlepiej aby były wykonane ze stali lub bardzo mocnego tworzywa i miały możliwość regulacji. Ważnym elementem systemu mocowania jest zabezpiecznnie górnych haków, które zapobiegnie przypadkowemu wypięciu sakwy. To właśnie system mocowania decyduje w dużym stopniu o komforcie użytkowania. Zdejmowane i zakładane kilka razy dziennie powinny mieć możliwość łatwego montażu i demontażu na rowerze.

    Górne mocowanie systemu Duo. Prościej już nie można Bardzo słabe dolne mocowanie systemu Duo
    Górne mocowanie systemu Ortlieba z płynną regulacją "o jedną dziurkę" i zabezpieczeniem przed wypięciem Dolne mocowanie systemu Ortlieba również z możliwością dopasowania do każdego typu bagażnika
    Element dolnego mocowania systemu Karrimora na sakwie Element dolnego mocowania systemu Karrimora montowany na bagażniku
  • Usztywnienie

    Dobre sakwy mają w wewnętrznej ściance od strony koła wszytą solidną płytę, która nie tylko ułatwia stabilne zamocowanie, ale gwarantuje, że nawet nierówno wypakowana sakwa nie wkręci się w wirujące koło. Najczęściej jest to płyta z polipropylenu o grubości ok 2 mm, ale w tanich amatorskich modelach możemy spotkać dużo gorsze materiały, a nawet tekturę.

  • Pojemność

    Sakwy tylnie produkowane są w następujących pojemnościach (komplet): 40, 50, 60 l. Wystarczająca pojemność na krótkie wyjazdy kilkudniowe to 40 l. Wybierając się na tygodniowe wyprawy powinniśmy zapakować się w większe sakwy 50 l lub 60 l.

    Uzupełnieniem kompletu sakw może być worek transportowy, zwany również z racji zamknięcia workiem żeglarskim. Worek transportowy ma tę zaletę, że jest uniwersalny i może być wykorzystywany z powodzeniem na innych wyjazdach, np. spływach kajakowych. Worek przypinamy na wierzchu bagażnika specjalnymi gumami lub paskami.

    Sakwy można założyć też z przodu, na bagażniku zwanym lowrider, zwiększając pakowność o kolejne 20-30 l. Na ten krok decydują się zwykle doświadczeni podróżnicy wyruszający na bardzo długie wyprawy. Znacznie lepiej wyważa to rower, pozwala na lepszą segregację rzeczy i łatwiejszy dostęp. Opinie, że są kłopoty ze sterownością są bezzasadne i zwykle głoszone przez ludzi, którzy z przednimi sakwami nigdy nie jeździli.

    Pamiętajmy o tym, że więcej miejsca oznacza, że możemy zabrać więcej ekwipunku a to oznacza większą wagę. Nie zawsze idzie to jednak w parze z rzeczywistymi potrzebami.

  • Dodatki
    Przy zakupie warto zwrócić uwagę na szczegóły i oferowane dodatki

Odblaski Sakwy powinny być obowiązkowo wyposażone w duże, widoczne z daleka odblaski, które zwiększają bezpieczeñstwo na drodze.

Uchwyty do przenoszenia i paski naramienne Sakwy powinny mieć wygodne uchwyty do przenoszenia oraz ułatwiające zakładanie na rower. Paski do przenoszenia na ramieniu są bardzo wygodne w sytuacjach pakowania do pociągu.

Jaki kolor Na ten temat zdania są podzielone. Jasne sakwy szybciej będą się brudziły, ale za to w słoneczne dni, zawartość nie będzie się nagrzewała. Jaskrawe kolory poprawiają bezpieczeñstwo na drodze zwłaszcza przy ograniczonej widoczności. Zwolennicy nie rzucenia się w oczy wybiorą kolor ciemny, neutralny lub uniwersalny czarny.

Kupując sakwy amatorskie, należy oczywiście pojawić się w sklepie z głównym zainteresowanym, czyli rowerem. W przeciwnym razie może wyniknąć sytuacja podobna do tej, gdy mama wraca ze sklepu i mówi: "Patrz syneczku jaką piękną koszulkę ci kupiłam" a on na to "Ratunku!". Sakwy należy dokładnie przymierzyć, założyć (wypchane), sprawdzić jak się zdejmują i zakładają. Sakwy profesjonalne mają płynną regulację i w zasadzie można je dopasować do każdego typu bagażnika. Obowiązkowo przed pierwszym wyjazdem trzeba przejechać parę metrów rowerem z wypchanymi (czymkolwiek) sakwami, wykonują kilka obrotów korbami sprawdzając, czy pięty nie będą ocierać o sakwy przy pedałowaniu. Zakupu sakw nie należy odkładać do ostatniej chwili przed zaplanowanym wyjazdem.

Co możemy polecić

Jeżeli zamierzamy intensywnie jeździć, warto wydać więcej pieniędzy na profesjonalne czyli solidne, nieprzemakalne sakwy, niż mieć później kłopoty w trasie. Decydując się na tanie sakwy amatorskie, aby uchronić zawartość przed zamoknięciem, możemy dodatkowo dokupić specjalne pokrowce lub/i pakować wszystko w foliowe worki.

Nie ma zbyt wielu producentów sakw na świecie, ale na pewno warte uwagi są profesjonalne produkty takich firm jak legendarnego brytyjskiego Karrimora czy równie kultowego niemieckiego Ortlieba. Z krajowych profesjonalnych wyrobów dość ciekawie prezentują się sakwy z kolekcji firmy Crosso. Z polskich producentów sakw amatorskich znana jest firma Duo oraz Cumulus. Inni producenci, których wyroby są do kupienia w polskich sklepach to Jack Wolfskin, Tatonka oraz Vaude.

Skomentuj >>

test sakw wodoszczelnych~Karol Werner
Miałem okazję testować większość sakw rowerowych wodoszczelnych dostępnych na rynku. Tych najlepszych rzecz jasna. Podrzucam link do testu, mo ... [dalej]2015-03-08 08:40
sakwy~des45
całe szczęście, że istnieją producenci którzy zaspokoją chyba wszystkich jak zacytowany w temacie duo to dla początkujących czy szukających  ... [dalej]2010-02-20 19:23
sakwy Crosso~Rafaell
Kilka wrazen odnosnie sakw Crosso po przejechaniu 6 tys. km w tym 4 tys w ciagu miesiaca czyli calkiem intensywna eksploatacja ;). Uzywam sakw Crosso ... [dalej]2009-02-10 16:36
zrobcie jakies forum!~Dlugi
super strona ale brak forum do regularnego postowania !2008-02-21 11:46
crosso the best~zwierzak
osobiscie uzywam crosso,sa po prostu debilnie proste i fantastycznie pancerne, przy bardzo niskiej cenie,2007-12-14 14:56
Crosso~Vivil
Używając Crosso Expert w różnych warunkach przez 2 lata mogę śmiało stwierdzić, że powinny całkowicie wystarczyć wymagającym. Jedyne do cz ... [dalej]2007-12-04 13:40
sakiewki :)~tubusik
osobiście polecam ORTLIEB -y, są wykonane bardzo przemyślanie, mam model na tył i przymierzam się do zakupu front-ów, polecam je ludziom, ktorzy ... [dalej]2006-11-16 19:32
cumulus amatorski?~x
autor faktycznie przesadzil. Polskie najlepsze sakwy to cumulus potem crosso. crosso daja rade ale te ich haki mocowania to powstydziliby sie tym. cum ... [dalej]2006-06-19 17:36
No i mamy jeszcze KROSSO~Regent
Aż dziwne że autor nie wymienil sakw polskiej firmy KROSSO. Kilka rodzajów sakiew, rózne modele, materiały, wielkości. Jest w czym wybierać. Or ... [dalej]2006-04-29 09:30
profesjonalizm~mormot
Idąc dalej tropem rozumowania kolegi ~pinodg, listonosz rozwożący listy na starej Ukrainie ma profesjonalny rower! Używa go przecież w celach zaw ... [dalej]2006-02-17 00:13
Odp: "profesjonalne"... sakwy~meeck
Słownik Jęz.Pol. PWN definiuje słowo "profesjonalny" jako "będący specjalistą w jakiejś dziedzinie", więc w tym przymiotni ... [dalej]2006-02-16 21:00
"profesjonalne"... sakwy~pinodg
Przymotnik "profesjonalny" znaczy ni mniej, ni więcej, jak "zawodowy", związany z wykonywanym zawodem, profesją. Czyżby zawode ... [dalej]2006-02-16 17:55
Cumulus amatorski ??:):):)~wicerower
Cumulus i Duo jako sakwy amatorskie ????? autor artykułu grubo przesadził porównując sakwy Cumulusa z Cordury z sakwami naprawdę beznadziejnymi f ... [dalej]2006-02-05 22:54
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.
strona główna |  index

0.02683 sek.  optima cennik