|
Jaki namiot do turystyki rowerowej
Wybór namiotu nie jest sprawą łatwą i stanowi wynik kompromisu pomiędzy komfortem użytkowania a wagą i objętością po spakowaniu. Każdy musi dokonać wyboru samodzielnie, określając przede wszystkim, ile czasu i w jaki sposób planuje spędzać pod namiotem oraz jakie środki może przeznaczyć na jego zakup.
Podziały producentów
Aby ułatwić wybór producenci dzielą swoje produkty zwykle na trzy podstawowe grupy: namioty rodzinne, namioty ekspedycyjne, namioty biwakowe. Namioty rodzinne jak sama nazwa wskazuje służą do rodzinnego wypoczynku i kompletnie nie nadają się do turystyki rowerowej (nawet tej rodzinnej) Dyskwalifikuje je bowiem duża waga, duża wielkość (4-8 osobowe) oraz często zastosowanie materiałów o dużo gorszych parametrach. Namioty ekspedycyjne są to mocno zaawansowane technologicznie konstrukcje głównie dla uczestników wypraw wysokogórskich. Najczęściej wyposażone są w fartuchy śnieżne, rękawy do pobierania śniegu, itp. dodatki, które zupełnie nie mają zastosowania w turystyce rowerowej. Wybór takiego namiotu zalecałbym jedynie osobom wybierającym się w wysokie góry lub łączące wyjazdy rowerowe z górskimi wspinaczkami. Grupa namiotów biwakowych natomiast obejmuje szeroki asortyment rozpiętości od konstrukcji „weekendowych” do „trekingowych” To, co interesuje, rowerzystów leży gdzieś na styku namiotu ekspedycyjnego i biwakowego.
|
|
|
namiot rodzinny |
namiot ekspedycyjny |
namiot biwakowy |
Konstrukcje
Czasy, kiedy przysłowiowy trójkąt namiotu był jedyną słuszną konstrukcją, minęły bezpowrotnie. Dzisiaj producenci prześcigają się w wymyślaniu nowych rozwiązañ, niekoniecznie trafnych. Kilka lat temu pewna firma wymyśliła namiot dla rowerowego podróżnika, gdzie rolę wewnętrznego stelaża przejmował rower. Producent chyba zapomniał, że czasem pada deszcz i wprowadzenie ubłoconego pojazdu do namiotu nie jest zbyt higieniczne, nie mówiąc już o spaniu z zębatkami i łañcuchem nad głową. Wybierając namiot musimy określić następujące parametry konstrukcji:
- Wielkość
Najbardziej uniwersalnym namiotem pod względem ilości użytkowników jest i pozostanie dwójka. I to z kilku powodów. Po pierwsze, większość ludzi podróżuje w parach. Po drugie, nawet jadąc w większej grupie dwuosobowe zespoły są bardziej mobilne jeśli chodzi o podział uczestników ze względu na wydarzenia losowe napotkane w trasie. Po trzecie, jadąc nawet w pojedynkę łatwiej zabrać namiot dwuosobowy niż cięższy, trzyosobowy.
- Iglo czy tunel
Obecnie najbardziej popularną konstrukcją jest iglo z dwoma lub trzema masztami. Taka konstrukcja jest najczęściej samonośna, co oznacza, że możemy rozstawić ją tak naprawdę wszędzie, np. na kamieniach, betonie, bez wykonywania odciągów. Tunel jest niższy i przez to odporniejszy na silne wiatry. Jego wadą jest natomiast niemożność biwakowania bez ustawienia odciągów. Przez to, że jest niższy, pogarsza się również komfort biwakowania, trudniej w nim usiąść, ubrać się, itp. Producenci stosują również konstrukcje jednopałąkowe. Nie są one ani odporniejsze na silny wiatr, ani bardziej komfortowe, a jedynie lżejsze.
- Jednopowłokowy czy dwupowłokowy
Konstrukcje jednopowłokowe kuszą niewielką wagą i łatwością rozkładania, ale odstraszają słabym komfortem biwakowania. Głównie poprzez wszechobecną wilgoć w postaci skraplającej się pary wodnej wydzielanej przez nasz organizm non-stop. Choć producenci nieustannie poprawiają sposoby wentylacji, w dalszym ciągu jedynie namiot dwupowłokowy zapewnia skuteczne odprowadzenie wilgoci na zewnątrz.
- Z przedsionkiem czy bez
W tej kwestii zdania są mocno podzielone. Zwolennicy minimalizacji ekwipunku uważają za bezsensowne zwiększanie masy namiotu na rzecz przedsionka. Natomiast wiele osób kupując namiot z myślą o turystyce rowerowej popełnia błąd, poszukując konstrukcji, w której do przedsionka zmieszczą się rowery. Namiot wyprawowy powinien mieć mały przedsionek lub przynajmniej absydę na bagaż. Zwiększa to nieznacznie jego wagę, ale w czasie deszczu umożliwia przygotowywanie posiłków i zachowanie jako takiej czystości w sypialni. Lepiej żeby brudne sakwy zostały w przedsionku. Rowery obok namiotu przypinamy do drzewa lub spinamy ze sobą i przykrywamy folią ewentualnie płachtą biwakową. Dobrym funkcjonalnym rozwiązaniem są dwa oddzielne wejścia do namiotu. Ułatwia to biwakowanie i jest mniej konfliktowe.
|
|
konstrukcja z przedsionkiem |
konstrukcja bez przedsionka |
- Materiały
Podstawową miarą jakości tkanin zastosowanych w tropiku i podłodze namiotu jest wodoszczelność. Mierzy się ją zwykle w mm słupa wody, którego nacisk przez 1 h spowoduje przemoknięcie tkaniny. Dla tropiku (poliester rip stop PU) nieprzemakalność wynosi od 2000 do 4000 mm. Dla podłogi (tkanina PE) nieprzemakalność waha się od 5000 mm do 10 000 mm. Moim zdaniem parametry zapewniające dobry komfort biwakowania to: dla tropiku powyżej 3000 mm, a dla podłogi od 7000 mm. Mniejsze parametry tkanin, z których uszyty jest nasz namiot, mogą spowodować w czasie ulewnego deszczu przemakanie. Sypialnia najczęściej szyta jest z poliestru lub poliamidu, który zapewnia wystarczającą przepuszczalność pary wodnej. Stelaże wykonuje się z włókien szklanych - tañsze ale cięższe (nie zalecane) lub aluminium 7001 T6 o przekroju 9 mm lub 9,5 mm - droższe ale dużo lżejsze.
- Waga i wymiary
Waga to jeden z ważniejszych parametrów. Należy tu zwrócić uwagę na fakt, że często producenci podają tzw wagę minimalną, czyli wagę namiotu bez szpilek, co jest oczywistym nadużyciem. Moim zdaniem dwuosobowy namiot do turystyki wyprawowej (rowerowej lub pieszej) składający się z tropiku i sypialni oraz przedsionka nie powinien przekraczać wagi 3,5 kg. Obecnie można spotkać bardzo dobre konstrukcje, które ważą 2,5 - 3,0 kg
Jeżeli chodzi o wymiary to wszystko zależy od naszych gabarytów i tego, ile potrzebujemy wolnej przestrzeni. Pewnym standardem stosowanym przez producentów jest szerokość 70 cm na osobę (czyli 140 cm dla sypialni) i długość 205-220 cm. Zabiegiem stosowanym przez producentów pozwalającym na ograniczenie masy namiotu (podobnie jak w śpiworach typu mumia) jest zawężanie szerokości tam, gdzie nie jest ona wykorzystywana np. w miejscu gdzie trzymamy nogi.
Ostatnim wymiarem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest wysokość namiotu. Pod tym względem konstrukcje możemy podzielić na dwa rodzaje: do biwakowania i wyłącznie do spania. Czym wyższy namiot, tym wygodniejszy w użytkowaniu. 120 cm to komfortowa wysokość.
- Dodatki
Standardem zwiększającym komfort biwakowania stają się:
Boczne kieszenie (siatka) - Wszyte na całej długości obu stron sypialni. Można w nich ułożyć wszystkie niezbędne drobiazgi, które zawsze będą widoczne, uporządkowane i łatwo dostępne.
Podwieszona półka pod sufitem sypialni - Idealne miejsce na przedmioty, które muszą być łatwo dostępne: latarkę, okulary itp. lub miejsce do suszenia mokrych rzeczy
Odblaski - W narożach namiotów wszywane są elementy odblaskowe. Ten drobiazg nie tylko ułatwia rozbicie namiotu w ciemności; podczas trudnych warunków w górach, w nocy może ułatwić jego lokalizację.
|
|
|
boczne kieszenie |
podwieszona półka |
odblaski |
Uzupełnieniem namiotu jest zestaw naprawczy dodawany przez producenta w celu wykonania samodzielnych napraw w terenie. Warto również zabierać ze sobą płachtę biwakową lub kawałek folii, który może skutecznie odizolować podłogę namiotu od podłoża lub posłużyć do przykrycia rowerów.
Czas rozstawiania
Ważnym parametrem, na który często nie zwracamy uwagi, jest czas i łatwość rozstawienia namiotu. Nie powinien on przekraczać 5 min. dla jednej osoby. Przy masztach zewnętrznych (w specjalnych rękawach) konstrukcja pozwala na wyjątkową łatwość i szybkość rozbijania namiotu.
Jak przewozić namiot rowerem
Najlepszym miejscem, gdzie możemy przytroczyć worek z namiotem jest wierzch tylniego bagażnika. Nie warto dzielić namiotu na kilka osób celem zrównoważenia bagażu, bo wzrasta wtedy prawdopodobieñstwo zgubienia masztów lub szpilek. Najlepiej, aby kompletny namiot był oddzielnie zapakowany w specjalny worek. Wtedy w przypadku rozkładania namiotu w deszczu nie grozi nam zamoczenie reszty bagażu. Fabryczne worki namiotowe nie są wodoodporne, warto więc dodatkowo zakupić żeglarski worek z rolowanym zamknięciem (poj. 12-15 L), który uchroni namiot przed nasiąkaniem wodą w czasie jazdy w deszczu. Na krótkie wyjazdy zwykle namiot pakuję w jedną z sakw. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na jakiej długości odcinki składają się maszty.
Ceny i co polecić
Firmy które robią namioty (dostępne w Polsce) spełniające omówione powyżej warunki to: polski Marabut, Fjord Nansen, niemiecka Salewa, Jack Wolfskin, Vaude, oraz amerykañski The North Face i Coleman. Odradzam zakup tanich namiotów w supermarketach. Bardzo niskie parametry materiałów, użytych do produkcji oferowanych tam modeli powodują, że kompletnie nie nadają się one do zaawansowanej turystyki. Za dobry, dwuosobowy namiot, który posłuży nam kilka lat, zapłacimy od 450 zł do 1100 zł
|